Mi mindent tudtam meg a kedvenc taxisomtól

Amikor vonattal utazom egy vidéki településre, akkor otthon, a városban taxival szoktam kimenni a vasútállomásra. Már meg is van a jól megszokott taxisom, akivel sokszor utazom. Hihetetlen, hogy ezeken a rövid utakon is mennyit tanultam tőle, főleg az autókról. Szerelmes a szakmájába, ez a hivatása. Az autókról mindent tud, kifogástalan állapotban tartja a saját taxiját is. Az emberekkel is nagyon szeret kommunikálni, egész nap nem fárad bele, hogy még szórakoztassa is az utasait. Nekem is sokat mesélt, érdekes tapasztalatokra tett szert az évek során, hiszen rengeteg emberrel találkozott. A kedvenc témája természetesen szakmai: az autók.

hidraulika olajIgaz részletekben, mivel egyszerre nem sok időt szoktam vele utazni, a vasútállomás csak tíz perc autóval, de már szinte mindent elmesélt az autók szereléséről. Vagyis azt hiszem, hogy már mindent elmesélt, mégis mindig elő tud állni új dolgokkal. A mindennapi ellenőrzésektől kezdve, az általános karbantartáson keresztül, egészen a kötelező szervizekig, különféle szakmai kifejezésekkel teletűzdelt mondanivalóját érdeklődéssel szoktam hallgatni. Egészen képben vagyok már, az autóban használt, különböző olajok mibenlétével is. A motorolajat én magam is le tudom cserélni otthon, a többit azonban, szakemberre szoktam bízni. Olyan olajak vannak az autó rendszereiben, amikről még nem is hallottam mástól, csak a kedvenc taxisomtól.

A hidraulika olajak, a kocsi szervo-rásegítő, illetve fékrendszerébe is kellenek. A hidraulika olaj, mint olyan, az erőátviteli rendszerekben teljesít szolgálatot. Erre a feladatra folyadék jellegénél fogva alkalmas, mivel a folyadékok összenyomhatatlanok, ezért az erőt is jó hatásfokkal viszik át. A másik fontos funkciójuk, a súrlódás csökkentése az alkatrészek között. Megakadályozzák, hogy a különböző elemek érintkezése során, sérülések keletkezzenek, az érintkező felszíneken. Az erőátvitel végrehajtásával párhuzamosan gondoskodnak arról is, hogy precízen, a megfelelő helyen történjen meg az. Az hidraulikus rendszerekben, nagyon közel kell tenni egymáshoz, a mozgó alkatrészeket, mégsem szabad, hogy érintkezzenek egymással. Két elem közötti tér kitöltésére is szolgál tehát, a hidraulika folyadék, egy vékony réteget képezve. Ahhoz, hogy ezeket a feladatokat el tudja látni, nagy viszkozitásúnak kell lennie. A viszkozitás, a folyadékok (és a gázok) belső ellenállásának a mértéke. Hétköznapi nyelven szólva, annál nagyobb egy anyag viszkozitása, minél nehezebben folyik. Ilyen anyag például a méz. Az olajak között, különböző folyékonyságúakat találunk. Ránézésre vannak híg, könnyen folyó, és sűrű, nehezen folyó olajak. A hidraulikus rendszerekben, nagy viszkozitású olajra van szükség. Az rendszerekben, ugyanis nem folyhat könnyen az olaj, amikor nagy erőhatásoknak van kitéve. A viszkozitás értéken kívül, a másik legfontosabb tulajdonsága a hidraulika olajaknak a teljesítményszint, ennek megállapítására, a gyártók kísérleteket végeznek az anyagokkal. Az eredmények szerint, egy teljesítményszint értékelő rendszer alapján, besorolják az olajokat. Léteznek például, adalékolatlan ásványolaj finomítványok, oxidáció, korrózió gátló adalékokat tartalmazó olajak, kopásgátló, oxidáció, korrózió gátló tulajdonságú termékek, és emelt viszkozitású indexű, az előbbiekkel kombinált hidraulika olajak. Viszkozitási osztályokba is sorolják az olajokat egy ISO szabvány alapján. ISO VG 2-től, ISO VG 1500-ig terjed ez az értékelés. Az olaj kiválasztásánál, azon kívül, hogy tudjuk, hogy milyen célt fog szolgálni, az éghajlati viszonyokat is figyelembe kel venni. A környezet hőmérséklete, főleg a szélsőértékek, és a páratartalom is befolyásolja az olaj viselkedését. Ennek megfelelően itthon, főként az ISO VG 32 és az ISO VG 46-os besorolású hidraulika olajakat használják.

A taxisom mesélte, hogy ő rendszeresen ellenőriz olyan dolgokat is az autóján, amiket egy hétköznapi autós nem szokott. Indokolt is a különös odafigyelés, hiszen rengeteget megy taxisként, és amúgy is, magán utakra a kocsijával. Az utasok biztonságát pedig, kötelező garantálni. A motorolajon kívül, a szervóolajat is szokta ellenőrizni. Ha elszíneződést, tehát a piros színtől eltérőt lát, akkor gondoskodik a cseréről. Szürkés szín megjelenése, arra utal, hogy nagyon sok fém törmelék került a rendszerbe. Lehet, hogy javításra is szükség van, de az olaj cseréjére mindenképpen. A hozzáértők maguk is ki tudják cserélni a kormányszervó olajat is. A taxisom is cserélt már saját kezűleg. A szükséges hidraulika olajat egy webáruházból rendelte meg. Itt mindenféle terméket meg lehet találni. Kormányszervó olajat, fékfolyadékokat ugyanúgy. Bizonyos valvoline hidraulika olajat kormányszervó olajként és lengéscsillapító rendszerbe is fel lehet használni. Személygépjárműkhöz és haszongépjárműkhöz egyaránt. A fontos, hogy megfelelő hőstabilitással rendelkezzen. Ez főleg a nehézüzemű alkalmazás során lényeges, ahol akár 140 Celsius-fokos hőmérsékleten is működnie kell.

Az autó meghálálja a törődést. Sajnos sokan elhanyagolják az ellenőrzéseket, karbantartásokat. A jármű élettartama egy kis odafigyeléssel meghosszabbítható. Sokan abba a hibába esnek, hogy tényleg csak a kötelező szervizeket végeztetik el. Spórolni próbálnak apróbb dolgokon, mint például egy olajcsere, közben pedig tönkremegy az autójuk. Rendszeres, kisebb ráfordításokkal, sokkal jobban jövünk ki anyagilag is. És nem is kell, hogy napokig a szerelőnél legyen az autónk. Egy kormányszervó olaj csere például, maximum egy órás feladat. Én rendszeresen viszem szervizbe az autómat. Hosszú távon sokkal kifizetődőbb, megéri a ráfordítást.

Sokat tanultam tehát, a taxis barátomtól. Ő a karbantartáson kívül, sok időt szentel az autó tisztaságára is. Az utasok miatt is, hiszen, egy tiszta, jó illatú autóba sokkal kellemesebb érzés beülni. Manapság már egész egyszerű megoldani, városi lakosoknak is a kocsi tisztítását, a kézi autómosókban. Ott saját magunk végezhetjük a takarítást.

Annak ellenére, hogy van autóm és szeretek vezetni is, távolabbi helyekre inkább vonattal vagy busszal megyek. Ilyenkor szoktam hívni a kedvenc taxisomat, hogy vigyen ki az állomásra. De, amikor egy buli után szeretnék hazajutni, szintén jól jön a fuvar.

 

 

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.